Föreläsningar

10 sätt att misslyckas som lärare

Vi har alla ofta tanken om att DEN HÄR lektionen kommer bli den bästa någonsin. Jag är förberedd, jag känner peppen – de kommer ÄLSKA det. Känslan kan för vissa av oss bubbla i magen och göra oss uppspelta och stolta över det vi gör – tills vi kommer in i klassrummet och möter eleverna. Därinne hos dem är det helt andra spelregler som gäller.
 

Denna föreläsning belyser de klassiska nitar vi ofta går på som pedagoger. Hur kan vi lära oss att undvika dem i kontakten med eleverna? Varför blir det sällan som vi hade tänkt? Hur ska vi tänka för att få så många elever som möjligt att stolt blicka framåt med en ambition att själva vilja utföra stordåd en dag? Vågar vi erkänna att vi ibland misslyckas och vad kan vi göra för att vända en negativ tankespiral till en positiv – både för oss själva och för eleverna?
 

I huvudet på ett IG-barn

Hur känns det att sitta ”på andra sidan bänken”? Att känna sig värdelös, inkompetent och utan någon som helst motivation att räcka upp handen och delta i lärandet? Varför är det viktigt att sätta sig in i elevens vardag och vilka verktyg kan man använda sig av för att locka fram mod, lärandelust och stolthet hos en elev som stämplat sig själv som ett hopplöst fall?
 

Pedagogisk Dramaturgi

Vilka samband finns det mellan hur en dramaturg och hur en pedagog arbetar? Hur väljer och paketerar man material till läroplanen? Vilka verktyg från dramaturgins värld kan appliceras direkt på klassrumsundervisningen? Hur skapar man en känsla av ”point of no return” hos eleverna (en känsla där eleverna känner att de MÅSTE få reda på vad som händer härnäst)? Och självklart blir det även massor och åter MASSOR av experiment!