Workshops

Labba, slabba och flabba

Vi inleder dagen med min föreläsning ”Pedagogisk Dramaturgi – konsten att göra en lektion intressant”, där jag på ett ödmjukt och öppet sätt låter deltagarna lära känna mig, ta del av mina erfarenheter som pedagog och hur arbetet med att göra vetenskaps-TV fått mig att inse att jag som pedagog även arbetat som dramaturg. I samband med detta får deltagarna även bekanta sig med en klassisk modell som används i TV- och filmsammanhang för att bygga en spännande story. Efter ca en timmes tid delas deltagarna upp i mindre grupper och får i uppgift att testa på den dramaturgiska modellen på den egna gällande läroplanen. Detta moment brukar generera många varma skratt och är dels en bra övning i hur man kan tänka när man jobbar med upplägget för sina lektioner men också ett fantastiskt sätt att få slappna av, dela med sig, och ha roligt med läroplanerna. Efter vi brutit för lunch börjar de slabbiga och kladdiga och ROLIGA! Deltagarna får alla tillgång till lärarhandledningarna för experimenten. De får kavla upp ärmarna och testa själva! Detta moment brukar vara det absolut mest uppskattade, där ofta nya experiment föds på plats efter pedagogernas egna upptäckarglädje och nyfikenhet!

Målgrupp

Blivande samt verksamma NO-pedagoger F-9.