Kamratposten blir TV-program
Efter många och långa diskussioner med både kanalerna och världens bäste chefredaktör på KP, Lukas Björkman, bestämde vi oss för att göra TV av KP på CMORE.
https://www.kpwebben.se/har-kommer-kptv/
Kristallen 2017 – Årets bästa Barn- och Ungdomsprogram
Vi vann!!!! Det är helt jäkla otroligt! Det som började som en idé som jag och min då 5 år gamla dotter, Stella, lekte fram därhemma har letat sig hela vägen fram till Kristallen. Det Stora Experimentet (Viaplay) vann pris för Årets bästa Barn- och Ungdomsprogram.
https://www.mtg.com/sv/features/det-stora-experimentet-vinner-kristallen/
Det här är en gamechanger!
Att vinna en Kristallen handlar inte bara om mig och alla grymma medarbetare som hjälpte mig att gå från idé till färdigt program. Det handlar om alla talangfulla människor som i åratal har jobbat med BarnTV och gjort det möjligt för oss föräldrar att tryggt vila i att våra barn har rolig, meningsfull och lärorik TV att titta på. Fram tills nu har det egentligen bara funnits en enda trovärdig arbetsplats att gå till om man vill jobba med BarnTV. Men nu kanske vi kan ändra på det. Att ha ytterligare en plats att gå till kommer göra hela branschen gott och kommer i slutändan leda till bättre produktioner oavsett avsändare. Dessutom är detta FÖRSTA GÅNGEN som ett icke-linjärt, streamat program vinner en Kristallen. Det händer mycket nu och det är så JÄKLA roligt att få vara med och röra om i grytan!
ADHD är ett jäkla rövhål till diagnos
Den senaste tiden har vi fått se och höra en rad olika härligt peppiga citat som ”ADHD ger mig superkrafter”. Eller ”ADHD ger mig vingar” och så vidare. När vi i dessa dagar diagnostiserar för ADHD i ett rasande tempo och skammen äntligen lyfts bort från alla oss som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder är det självklart att vi vill lyfta fram det positiva med vårt tillstånd. Jag har alltid sett min ADHD (som jag fram tills för ett år sedan bara trodde var en störig och okontrollerbar del av min personlighet) som en enorm framgångsfaktor i vissa typer av yrken. VISSA typer och inte alla.
http://attention.se/2016/10/kronika-hjarnkontoret-beppe-om-att-ha-adhd-pa-jobbet/
Varför är det så svårt för mig att sitta still?
När jag gick i skolan på 80-talet hette det att man var störig. Bråkig. Stökig. Att jag inte brukade allvar eller ansträngde mig tillräckligt. Dessa ord har följt med mig hela livet och satt många käppar i hjulen på min väg. Idag tittar vi inte på våra barn på samma sätt. Vi börjar förstå att det inte är alla som vill sitta i ring och klappa i takt. Det kan finnas många olika anledningar till varför. Som vuxen bestämde jag mig för att försöka ta reda på varför det aldrig var tyst i mitt huvud eller varför jag hade så svårt att kontrollera mina impulser. Man kom fram till att jag har ADHD. Här är mina tankar kring detta.
http://specialpedagogik.se/det-ar-sa-fruktansvart-svart-att-sitta-still/
Varför lyckas vissa lärare bättre än andra?
Jag har alltid sett på läraryrket som en form av underhållning. Jag vill absolut inte förringa vikten av bildning, det är bara det att om idag ska kunna tagga ungarna till att verkligen vilja ta reda på mer om ett ämne, måste man göra det på ett sätt som de kan ta till sig. Hot, fyrkantiga förankringar till läroplaner och veckoplaneringar är inget som funkar på mig. Istället för att inleda en lektion med ”Idag ska vi lära oss allt om…” brukar jag istället inleda med att säga ”Nu ska jag berätta en historia…” Här är min syn på hur storytelling kan användas i klassrummet.
http://lararnastidning.se/bygg-upp-en-bra-story/
Vad blir X?
Många tror att jag vill göra kemister eller ingenjörer av våra barn. Visst det skulle såklart vara till nytta för vårt samhälle, men det viktigaste för mig är verkligen att INGEN ska känna sig korkad och utanför bara för att man kanske inte hänger med på mattelektionerna och har svårt att lista ut vad det där förbaskade X är. Så var det nämligen för mig och det här är min historia. Mitt manifest!
https://skolvaren.wordpress.com/2013/12/20/lucka-20-benjamin-singer/
What is X ?
Many people think that I want to make chemists or engineers out of the kids I communicate with. Well, that would surely benefit our society but the most important reason for me to do what I do is that NOBODY should have to feel stupid and outcasted just because you have difficulties keeping up in mathclass or trying to solve the damn question – what is X? Thats how it was for me when I was a kid and this is my story. My manifesto!